Herken de CRO’s in jouw bedrijf en groei!

Een bedrijf doen groeien, is niet het werk van het management alleen. Elke medewerker is mee verantwoordelijk, van poetshulp tot CFO. Stuk voor stuk radertjes in de grote machine: allen samen bepalen ze mee het succes. De uitdaging is iedereen zich hiervan bewust te maken. Hoe doe je dat? Ontwikkel hen tot Chief Revenue Officers (CRO) in zes stappen: 

  1. Bevraag medewerkers uit verschillende afdelingen en hiërarchie. 
    Nodig collega’s uit voor een informeel één-op-één-gesprek en luister. Wees oprecht geïnteresseerd om ze (beter) te leren kennen en garandeer de absolute anonimiteit, zodat ze open en in vertrouwen hun verhaal kunnen doen. Ook wat ze niet durven vertellen aan hun leidinggevenden. Vragen die je daarbij kunt stellen:

    • Op welke afdeling werk je, voor hoe lang al?

    • Ben je nog blij in je functie en afdeling? 

    • Weet je wáárom je je werk precies doet, wat het uiteindelijke doel is?

    • Besef je wat jouw persoonlijke meerwaarde is voor het bedrijf? 

    • Wat kan jouw afdeling nog beter? 

    • Hoe heb je het bedrijf zien veranderen? 

    • Als jij CEO was en je kon één ding veranderen, wat zou dat dan zijn?

  1. Neem de Customer Journey onder de loep. 
    Op welke manieren komt een klant in contact met je bedrijf? Dat kan gaan van een kopje koffie met een vertegenwoordiger tot een online bezoek aan de blog. Stel voor elk contactpunt de vraag:

    • Met welke dienst komt de klant in contact?

    • Op welke manier communiceert deze met de klant?

    • Is dat steeds op een eenduidige manier? (Vb: zelfde toon, huisstijl, woordenschat) 

    • Is dat altijd consequent volgens de waarden en normen van het bedrijf?

    • Waar loopt het misschien mis, en waarom?

  1. Bespreek de bevindingen met het management. 
    Let wel op: garandeer absolute anonimiteit aan de medewerkers.

    • Bespreek de gekregen feedback, zonder de collega’s die ze gaven bij naam te noemen.

    • Analyseer waar de knelpunten zitten.

    • Zijn er misschien blinde vlekken, die volledig nieuw zijn voor het management?

    • Bepaal de prioriteit: wat moet dringend worden aangepakt en wat niet?

    • Neem actie: hoe pak je de uitdagingen concreet aan en wanneer?

  1. Communiceer. Koppel snel terug over de beslissingen en acties. 

    • Communiceer uitvoerig de beslissingen van het management naar heel het bedrijf.

    • Welke actie wordt ondernomen, wanneer, door wie, en wat zal daarvan de impact zijn?

    • Hoe ziet dit eruit op een tijdslijn?

    • Wat zijn de concrete eerstvolgende next steps?

    • Aan welke verzuchtingen en verwachtingen kan het bedrijf niet toegeven? Communiceer ook deze punten helder.

  1. Herhaal de krijtlijnen
    Waarom gaat het bedrijf over tot actie? Nog voor in gang te schieten, is het belangrijk dat iedereen weet waarom de aanpassingen nodig zijn. Waar het bedrijf nu staat en naartoe wil. 

    • Leg (opnieuw) aan iedereen uit wat de visie en de missie is. In heel heldere woorden.

    • Wat zijn de afgeleide doelstellingen, wat houdt dit precies in voor elke afdeling? 

    • Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Kent iedereen ze? Wat betekenen ze precies voor elke dienst, en hoe vul je ze persoonlijk in?

  1. Je eigen puzzelstuk in het grotere geheel
    Je bedrijf is als een puzzel. De missie, doelstellingen en waarden zijn de buitenkant. Die liggen allemaal vast en bepalen het speelveld. De binnenkant leg je met alle puzzelstukjes samen: elke werknemer op de juiste plaats. 

    • Ga na: is de buitenkant voor iedereen duidelijk? Zijn de missie en de doelstellingen helder?

    • Hoe kan elke functie hier nu persoonlijk toe bijdragen?

    • Hoe kan je je werk tenslotte nog beter maken, en er nóg meer uit halen voor het bedrijf?


Over de afdelingen heen 

Bewuste medewerkers die weten wat hun impact is, én ook aan de slag willen om er het meeste uit te halen, dát zijn de echte Chief Revenue Officers. Collega’s die in plaats van te zeuren liefst zélf de handen uit de mouwen steken. 

Soms zijn die motoren nog verborgen en hebben ze gewoon wat benzine nodig, zoals een luisterend oor en een duwtje in de rug. Vanaf dat ze zich gehoord voelen, raken ze vaak ééns zo gemotiveerd en groeien dan uit tot de beste ambassadeurs van je bedrijf. 

Nog beter wordt het als de CRO’s zich samen buigen over dezelfde processen. Daarvoor zorgt de Interne Relatiemanager. Die bouwt bruggen tussen de afdelingen en CRO’s, en zet structurele vergaderingen op tussen teams. Zo helpen de CRO’s niet alleen hun eigen afdelingen, maar ook het bedrijf met grote passen vooruit. 


Voer voor discussie 

CRO’s heb je intern, ze bestaan ook extern, als consultant. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere bedrijven. Hoe werken jullie met CRO’s? Wat werkt, wat werkt niet? Ik verneem het graag. 


Benieuwd hoe Sideways je in dit proces kan ondersteunen? Neem gerust contact met me op.





Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x