Social media is teamwork. Zo motiveer je je medewerkers.

Je social media strategie staat of valt met de content die je deelt en de opvolging ervan. Wil je inspireren, informeren en entertainen op Facebook, Instagram of LinkedIn? Dan kun je daarbij best wat hulp gebruiken. 

Durf in je zoektocht naar sterke content verder kijken dan je marketingteam. Betrek ook sales, administratie, logistiek, HR en alle andere takken van je bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Hoe motiveer je ook de mensen buiten je marketingteam voor social media?

Je las al over  het belang van een helder social media beleid Dit vormt de basis van een breed gedragen strategie. Essentieel is dat álle medewerkers betrokken worden bij het opstellen van de regels en richtlijnen.

1) Licht de bedrijfsvisie op social media toe

Elke medewerker zou moeten weten op welke social media kanalen je bedrijf actief is, en welke content je er verspreidt. Organiseer eens een infosessie per bedrijfstak of afdeling, of maak er tijd voor op een volgend bedrijfsevenement. Neem alle vragen en suggesties van medewerkers mee en ga aan de slag met feedback.


2) Deel statistieken

Je medewerkers zijn meer gemotiveerd om input te geven als ze er ook de resultaten van zien. Deel dus de belangrijkste bedrijfsstatistieken van Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram. Dit kan op een scherm in de eetruimte of tijdens vaste meetings. Zeker tijdens de maandelijkse sales meeting. 


3) Deel wat er leeft op social media

Hou je team op de hoogte van wat er leeft op de verschillende bedrijfspagina’s. Stuur bijvoorbeeld maandelijks een interne nieuwsbrief uit met enkele eyecatchers: succesvolle posts, toffe reacties van klanten of belangrijke feedback.


4) Zet social media op de agenda van je sales team

Wist je dat het sales team een belangrijke verantwoordelijkheid draagt voor het succes van je social media? Zij staan immers aan de bron! Welke feedback horen zij van klanten? Welke vragen keren altijd terug? Wat doen soortgelijke bedrijven? De input van sales kan enorm nuttig zijn voor je marketingafdeling om nieuwe content te creëren of acties bij te sturen.

Uiteraard hoef je je niet te beperken tot sales. Ook andere afdelingen zoals HR, administratie en logistiek kunnen waardevolle ideeën aanreiken.


5) Doe beroep op de vaardigheden en interesses van het volledige team

Organiseer eens een rondvraag bij je personeel. Wie kan en wil een bijdrage leveren voor je social media kanalen? Misschien heb je wel een enthousiaste collega in de rangen die leuke foto’s wil maken voor je Instagram- of Facebookpagina? Op zoek naar creatieve pennen voor je posts? Vergeet de mensen achter de schermen niet. Misschien heeft je magazijnier wel een verborgen talent?


6) Hou je social media toegankelijk 

Iedereen moet snel en eenvoudig ideeën kunnen aanreiken. Zorg dus voor een (digitale) ideeënbus waarin iedereen suggesties kan droppen. Een krijtbord of post-its zijn ook al goed. En vergeet ook de content-kalender niet te delen! Iedereen mag ideeën toevoegen en uitvoeren. Het is de taak van marketing om alles te stroomlijnen.


7) Boost content via ‘brand evangelists’ 

‘Brand evangelists’ zijn medewerkers die online het actiefst zijn. Die kunnen je dus zeker helpen. Maak het voor hen mogelijk dat ze makkelijk en snel content kunnen delen en ideeën aanreiken. Zo krijgen je berichten op social media een duwtje in de rug.


Hulp nodig om je social media te laten leven in je bedrijf? 

Sideways tekent mee de lijnen uit.

Contacteer ons.


Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x