Social media statistieken: het belang van interpretatie en opvolging

Data is goud waard. Toch laten nog heel wat bedrijven kansen (en geld) liggen om al die cijfers in hun voordeel te gebruiken. Ik leg je graag uit waarom de correcte interpretatie van data zo belangrijk is, en hoe je het best omgaat met cijfermateriaal uit Facebook, LinkedIn en andere kanalen.

Een van dé grote voordelen van online marketing in het algemeen, en social media in het bijzonder, is enorme hoeveelheid aan beschikbare data. Je impact op social media is meetbaar. Dat maakt het voor ondernemers en bedrijven relatief eenvoudig om weloverwogen beslissingen te nemen. Maar dat gebeurt nog te weinig.

1) Marketeer, kom van je eiland!

In heel wat bedrijven werken marketeers op een eiland. Cijfers uit Facebook en LinkedIn blijven steken binnen de afdeling. Zonde, want het wordt net interessant als je ook andere afdelingen betrekt bij social media. Kruisbestuivingen met sales en HR leveren vaak de meest interessante inzichten op. Onze gouden tip is dus: deel alle cijfers met iedereen. 

2) Bereik en betrokkenheid 

Twee belangrijke metrics die in elke statistieken terugkeren: bereik en betrokkenheid. Natuurlijk is het fantastisch dat je veel mensen bereikt met je posts, maar het wordt pas écht interessant als je publiek hier ook op reageert. Dus, tot spijt van wie het benijdt, betrokkenheid gaat écht wel voor op bereik. Wil je groeien op Facebook? Focus dan op kliks, reacties and shares.

Hoe creëer je content die de betrokkenheid van je doelgroep verhoogt? Enkele tips.

  • Bedenk voor elke post zeven redenen waarom mensen zouden moeten ‘liken’, delen of reageren.
  • Benut de voorbije statistieken. Welke posts deden het goed? Waarom zou dat zo zijn? Zo kom je te weten welke content je doelgroep leuk vindt.
  • Denk creatief na over de meest succesvolle content. Samen met andere collega’s. Bespreek het op een algemene vergadering, stel vragen aan tafel tijdens de middagpauze. Installeer een creatieve wand met post-its en stiften. Stel een content kalender op. Maak dit toegankelijk voor iedereen: in de refter of een veelgebruikte vergaderzaal.
  • Breng medewerkers intern op de hoogte van je posts en laat hen ambassadeur zijn door posts te delen, liken en reageren. Maar liefst 85% van de social media gebruikers laat zich beïnvloeden door het gedrag van hun connecties.

3) Volg de cijfers op

Cijfers zijn niets waard als je er niets mee doet. Volg de statistieken dus goed op. Wie heeft gereageerd, wie deelt of liket bijna élk bericht? LinkedIn laat zien welke mensen je profiel hebben bekeken. Met deze info kan je salesteam aan de slag om leads binnen te halen.

Professionele hulp 

Social media statistieken gedetailleerd analyseren en correct interpreteren, het blijft een vak apart. Maar met wat advies kan je er zelf mee aan de slag. We helpen je er graag bij. Onze aanpak? We zitten samen met de verschillende departementen van je bedrijf en bekijken hoe je social media kan integreren in de kern van je onderneming om meer omzet te genereren.

Contacteer ons




Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x