Waarom een bedrijf een interne relatiemanager nodig heeft

Je kent het wel. Afdeling Productie foetert dat ze niet kan waarmaken wat Marketing op de website belooft. Mooie woorden, maar die korte levertijd kunnen ze onmogelijk waarmaken, die kleur is niet beschikbaar of de prijs is te laag voor de reële kost. 

Frustratie alom. Bij Productie omdat ze de beloftes niet kan waarmaken. Bij Marketing omdat ze met verkeerde verwachtingen zitten. Bij Boekhouding omdat de cijfers tegenvallen en bij HR omdat de sfeer is verziekt. Dat werkt helemaal niet constructief. 

Constructief alle neuzen in dezelfde richting 

De basis voor succes: sámen de missie van het bedrijf realiseren. Een bedrijf is maar zo sterk als zijn zwakste schakel, dus moet elke schakel sterker. Hoe dat kan? Door met elkaar in dialoog te gaan.

  • Iedereen zou het bredere kader moeten kennen: wat zijn de concrete doelen van het bedrijf?
  • Iedereen zou op de hoogte moeten zijn van marketing: wat communiceert het bedrijf precies?
  • Iedereen zou mee moeten zijn met de social media van het bedrijf: waar zijn we mee bezig?

Waarom doe je precies wat je doet? Dat is de vraag die elke medewerker zich kan stellen. Pas dan besef je duidelijk dat je eigen taken een klein deel uitmaken van een veel groter geheel. Een hoger doel waar alle verschillende afdelingen samen aan werken. Elke medewerker zou dit grotere plaatje voortdurend moeten blijven zien. Zo concreet mogelijk. En daarvoor ook in contact blijven met de andere afdelingen.

De interne relatiemanager

Een bedrijf verandert voortdurend, haar interne afdelingen ook. Als je niet oppast, groeien die snel uit elkaar. Het is van cruciaal belang dat ze met elkaar verbonden blijven en structureel samenzitten.  

Hiervoor zorgt de interne relatiemanager. Een officiële of officieuze functie, nodig in élk bedrijf. Hij of zij zet een stapje opzij en bekijkt de interne processen van op een afstand. Waar zitten afdelingen niet meer volledig op dezelfde lijn? Waar is er nood aan bijsturing opdat ze elkaar weer vinden, om samen te werken aan hetzelfde doel?  

De interne relatiemanager brengt de koppen bij elkaar, en is de lijm tussen de afdelingen. Hij of zij helpt afdelingen om te praten met elkaar, zodat ze op de hoogte blijven van elkaars doelstellingen en geboekte vooruitgang. De aparte doelen en processen moeten op elkaar zijn afgestemd. Zo helpen de afdelingen elkaar verder. Het geeft de medewerkers bovendien een extra boost.

Er is ook een externe relatiemanager nodig

Intern en extern moeten op elkaar zijn afgestemd. Zodat je aan je klanten of leveranciers geen beloften maakt die je niet kunt waarmaken. Daarbovenop heeft elk bedrijf een stevig gezicht nodig. Een authentiek imago, vertegenwoordigd door een mens van vlees en bloed. Dat is de externe relatiemanager.

De externe relatiemanager is veel meer dan een woordvoerder alleen. Het is de drijvende kracht, de verpersoonlijking van het bedrijf. Vaak is het de oprichter, de man of vrouw met een grote droom, die wordt waargemaakt door het bedrijf zelf. 

Wouter Torfs is zo iemand. De CEO van Schoenen Torfs maakte de schoenensector aantrekkelijk. Gewoon door zichzelf te zijn: een verstandige, aimabele man met een consequent mensgerichte aanpak. Heel open en authentiek. Jaar na jaar wint zijn bedrijf de trofee van Great Place To Work, het bedrijf met de grootste medewerkerstevredenheid. 

Een CEO voor en eentje achter de schermen

Het ideaal is dat een bedrijf over allebei de functies beschikt. Een interne en een externe relatiemanager. Een CEO voor de schermen, en eentje erachter. In kleinere bedrijven kan dit perfect in één en dezelfde persoon. Dit kan zelfs gewoon een rol zijn, bovenop een andere functie. Zo lang je er maar bewust aandacht aan besteedt.

De interne relatiemanager kent de interne werking door en door. Hij of zij weet hoe het bedrijf precies in elkaar zit. Hoe elke afdeling werkt, hoe de sfeer binnen elk team is. Zijn er misschien onuitgesproken spanningen? Hoe pak je die dan het best aan? 

Hij of zij is heel empathisch en is volledig ingewerkt. Eén inloopdag per functie volstaat niet: wil je een functie volledig doorgronden, dien je minstens een volle week mee te draaien. Pas dan begrijp je wat er écht leeft, hoe het écht beter kan. 

Van binnen en van buiten 

Door de aparte functies leert de interne relatiemanager ook de essentiële processen van het bedrijf kennen. Eerst van binnen uit, daarna ook van buiten. Door er van op afstand naar te kijken, zie je hoe die zich verhouden tot de andere processen. Waar moeten ze worden bijgesteld, hoe kan het beter? Wat is overbodig en hoe kan het efficiënter?

Sideways helpt hierbij. We leggen enkele rode draden van het bedrijf bloot, bekijken waar de interne relaties versterkt kunnen worden. Zo leggen we de basis voor de interne relatiemanager, die hier verder op kan werken.

Benieuwd hoe we dit doen?

Lees verder en neem vrijblijvend contact met ons op.


Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x