Social media is teamwork. Zo motiveer je je medewerkers.

Je social media strategie staat of valt met de content die je deelt en de opvolging die je doet. Wil je inspireren, informeren en entertainen op Facebook, Instagram of LinkedIn? Dan kun je daarbij alle hulp gebruiken. Durf in je zoektocht naar sterke content dan ook verder te kijken dan je marketingteam en betrek ook sales, administratie, logistiek, HR en alle andere takken van je bedrijf. In dit artikel zoomen we in op hoe je ook de mensen buiten je marketingteam motiveert om zich in te zetten voor social media.

In een vorig artikel hadden we het al uitgebreid over het belang van een helder social media beleid. Dit vormt de basis voor een breed gedragen social media strategie. Het is essentieel dat alle medewerkers betrokken worden bij het opstellen van de regels en richtlijnen.

1) Licht de bedrijfsvisie op social media toe

Het is belangrijk dat alle medewerkers weten op welke social media kanalen het bedrijf actief is, en welke content je verspreidt. Organiseer bijvoorbeeld een infosessie per bedrijfstak (HR, sales, …) of reserveer tijd op een volgend algemeen event. Neem alle vragen en suggesties van medewerkers mee en ga aan de slag met feedback.

2) Deel statistieken

Je medewerkers zullen meer gemotiveerd zijn om input te geven voor je social media kanalen als ze ook de resultaten van hun inspanningen zien. Deel dus de belangrijkste bedrijfsstatistieken van Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram. Dit kan op een scherm in de eetruimte of tijdens vaste meetings. Zeker tijdens de maandelijkse sales meeting. 

3) Deel wat er leeft op social media

Hou je team op de hoogte van wat er leeft op de verschillende bedrijfspagina’s. Stuur bijvoorbeeld maandelijks een interne nieuwsbrief uit waarin je enkele eyecatchers (succesvolle posts, toffe reacties of belangrijke klanten feedback) deelt.

4) Zet social media op de agenda van je salesteam

Het sales team draagt een belangrijke verantwoordelijkheid voor het succes van je social media. Welke feedback horen zij van klanten? Welke vragen keren steevast terug? Wat doen soortgelijke bedrijven? De input van je sales medewerkers kan de marketingafdeling gebruiken om content te creëren en bij te sturen in de acties omtrent het aanbrengen van kwalitatieve leads. 

Uiteraard hoef je je niet te beperken tot sales. Ook andere afdelingen (HR, administratie, logistiek) kunnen waardevolle ideeën aanreiken.

5) Doe beroep op de vaardigheden en interesses van het volledige team

Organiseer een rondvraag bij je personeel. Wie kan en wil een bijdrage leveren voor je social media kanalen? Misschien heb je wel een enthousiaste collega in de rangen die leuke foto’s wil maken voor je Instagram- of Facebookpagina? Op zoek naar creatieve pennen voor je posts? Vergeet de mensen achter de schermen niet. Misschien heeft je magazijnier wel een verborgen talent?

6) Hou je social media toegankelijk

Iedereen moet snel en eenvoudig ideeën kunnen aanreiken. Zorg dus voor een (digitale) ideeënbus waarin iedereen naar hartenlust suggesties in kan droppen (een krijtbord of post-its zijn ook goed). En vergeet ook de contentkalender niet te delen met je team! Iedereen mag ideeën toevoegen en uitvoeren. Het is de taak van marketing om alles te stroomlijnen.

7) Boost content via ‘brand evangelists’

Creëer mogelijkheden zodat je eigen ‘brand evangelists’ (je online actiefste medewerkers) snel content kunnen delen en ideeën aanreiken. Zo krijgen je berichten op social media steevast een duwtje in de rug.

Hulp nodig om je social media te laten leven in je bedrijf? Sideways tekent mee de lijnen uit. Contacteer ons.


menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x