Social media statistieken: het belang van interpretatie en opvolging

Data is goud waard. Alleen laten heel wat bedrijven kansen (en geld) liggen om al die cijfers in hun voordeel te gebruiken. In dit artikel hebben we het over het belang van interpretatie van data en hoe je omgaat met cijfermateriaal uit Facebook, LinkedIn en andere kanalen.

Een van dé grote voordelen van online marketing in het algemeen, en social media in het bijzonder, is de grote hoeveelheid aan beschikbare data. Social media is meetbaar, en dat maakt het voor ondernemers en bedrijven relatief eenvoudig om weloverwogen beslissingen te nemen. Maar dat gebeurt nog te weinig, merken we.

1) Marketeer, kom van je eiland

In heel wat bedrijven werken marketeers op een eiland. Cijfers uit Facebook en LinkedIn blijven steevast binnen het departement steken. En dat is jammer, want het wordt net interessant om ook andere afdelingen van je bedrijf te betrekken bij social media. Kruisbestuivingen met sales en HR leveren vaak de meest interessante inzichten op. Onze gouden tip is dus: deel alle cijfers met iedereen. 

2) Bereik en betrokkenheid

Twee belangrijke metrics die in elke social media analyse terugkeren zijn bereik en betrokkenheid. Natuurlijk is het fantastisch dat je veel mensen bereikt met je posts, maar het wordt pas écht interessant als je publiek ook reageert op je content. Dus, tot spijt van wie het benijdt: betrokkenheid gaat voor op bereik. Wil je groeien op Facebook? Focus dan op kliks, reacties and shares.

Maar hoe creëer je content die de betrokkenheid van je doelgroep verhoogt?

  • Bedenk voor elke post zeven redenen waarom mensen zouden moeten ‘liken’ of delen of reageren.
  • Gebruik de statistieken in je voordeel. Welke posts deden het in het verleden goed? Zo kom je te weten welke content je doelgroep leuk vindt.
  • Denk creatief na over de meest succesvolle content door dit topic open te gooien in een algemene meeting, door vragen te stellen aan tafel tijdens de middagpauze, door een creatieve wand met stiften, post-its, een content kalender… te introceren in de refter of een veelgebruikte vergaderzaal.
  • Breng medewerkers intern op de hoogte en laat hen ambassadeur zijn door te delen, liken en reageren (85% van de socialmediagebruikers laten zich beïnvloeden door het gedrag van hun connecties).

3) Volg de cijfers op

Cijfers zijn niets waard als je er niet naar handelt. Daarom is opvolging van statistieken belangrijk. Wie heeft gereageerd op mijn content? Wie deelt of liket bijna élk bericht? LinkedIn laat bijvoorbeeld zien welke mensen je profiel hebben bekeken. Met deze info kan je salesteam aan de slag om leads binnen te halen.

Hoe pakken wij het aan?

Hulp nodig bij het interpreteren van je social media statistieken? We zitten samen met de verschillende departementen van je bedrijf en bekijken hoe social media geïntegreerd kan worden in de kern van je onderneming om meer omzet te genereren.

Contacteer ons



Social media statistieken: het belang van interpretatie en opvolging Meer items

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x