Hoe verbeter je de samenwerking tussen sales en marketing?

Social media is teamwork. En dan vooral de samenwerking tussen sales en marketing. Beide teams kunnen elkaar echt verrijken. En dat levert steevast sterke content voor je social media op. Maar hoe zorg je voor zo’n kruisbestuiving? Hierbij drie tips waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt. 

Breng sales en marketing rond de tafel

Hoe open de bedrijfsgeest ook is, vaak zijn de muren tussen de verschillende afdelingen binnen een bedrijf erg hoog, wat tot frustraties leidt en samenwerken moeilijk maakt. In de meeste bedrijven lopen marketing en sales naast, en niet mét elkaar. En dat is jammer, want verkopers komen dagelijks in contact met klanten en prospecten en zijn dus een bron van klantenkennis.

Een bloeiende samenwerking ontstaat niet zomaar. Ze heeft een duwtje in de rug nodig, zeker in de beginfase. Probeer daarom zeker deze drie tips: 

1) Organiseer maandelijkse meetings tussen sales en marketing

Laat je sales- en marketingteam (of een kerngroep) maandelijks bijeenkomen om de contentkalender te overlopen en social media campagnes af te stemmen op salestargets. Dit is ook hét moment om input te vergaren voor content. Je salesmensen weten namelijk het best wat er leeft bij klanten en prospecten, door persoonlijk klantencontact. 

2) Betrek sales actief bij de uitvoer van het social media plan

Laat zien tot welke marketingacties de input van je sales heeft geleid. Toon enkele posts en overloop de belangrijkste statistieken. Zijn er interessante leads binnengekomen via de social media accounts die opvolging verdienen door sales? Of komt er een campagne aan waarvoor marketing nog input kan gebruiken? 

3) Informeer marketing over sales resultaten

Wat hebben alle marketingacties van de voorbije periode nu precies opgebracht? Licht marketing in over belangrijke resultaten. Is de omzet gestegen of juist gedaald? En wat is het verband met de voorbije campagnes? Marketing kan met deze feedback aan de slag om weer nieuwe en betere acties voor te bereiden. 

Moraal van dit verhaal? Een betere samenwerking tussen sales en marketing leidt tot meer waardevolle input en dus betere marketing, meer sales opportuniteiten én meer omzet.

Heb je hierbij hulp nodig? Contacteer Social Media voor Bedrijven.

menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x