Socialmediamarketing anno 2019: een gezonde mix van personal, professional en company branding

Socialmediamarketing anno 2019: een gezonde mix van personal, professional en company branding

Januari is traditioneel de maand van nieuwjaarsrecepties, beste wensen en goede voornemens. Maar ook van vooruitblikken en uitkijken naar wat komen gaat. Voor social media belooft 2019 een heel boeiend jaar te worden. Drie begrippen spelen een cruciale rol: personal, professional en company branding. Want dat bedrijven zich zullen moeten heroriënteren op social media staat nu al vast. Kijk even mee in onze glazen bol ...

Socialmediamarketing: van B2B/B2C- naar H2H-communicatie

2019 wordt het jaar waarin de sociale media ‘volwassen’ worden. Bij bedrijfsleiders en ondernemers groeit het besef dat commerciële content op Facebook, Twitter en LinkedIn veelal in dovemansoren valt. Mensen willen geen commerciële posts van bedrijven lezen; ze willen communiceren van mens tot mens. Precies om die reden paste Facebook de afgelopen jaren zijn algoritme aan, waardoor het bereik van bedrijfspagina’s vandaag gemiddeld amper 2 procent bedraagt. 

Conclusie? In 2019 schrappen we B2B en B2C uit ons woordenboek en communiceren we uitsluitend H2H: human-to-human.

Company branding: niet het merk maar de gezichten achter het merk

Het gevolg is dat bedrijven zich anders zullen moeten profileren op sociale media, willen ze hun doelgroep aanspreken. Facebook- en Instagramgebruikers zijn vooral geïnteresseerd in de gezichten achter een merk. Een ceo die in een videoboodschap toelichting geeft bij de toekomstvisie van zijn bedrijf heeft veel meer kans om opgepikt en online verspreid te worden dan een droge bedrijfsboodschap of een klassiek persbericht.

Company branding anno 2019: 3 onfeilbare tips

  • Investeer in professionele profielfoto’s voor alle werknemers.
  • Verspreid authentieke bedrijfsposts via je werknemers. 
  • Deel leuke en spontane foto’s van achter de schermen.

Personal branding: elke werknemer een ambassadeur van je merk

Als CEO, bedrijfsleider of werknemer van een bedrijf draag je online mee de bedrijfsfilosofie uit. Waak dus nauwgezet over wat je wel en niet op social media plaatst. Deel ook via een persoonlijk profiel geen zaken die je merk of bedrijf schade kunnen berokkenen, want: eens online, altijd online.

Professional branding: social media als basis van je merk

Beschouw LinkedIn als het huis van je professionele merk. En ga er ook zo mee om. Social media is een ontmoetingsplaats. Denk dus goed na over je boodschap en wat je wil uitdragen. Communiceer de essentie van wie je bent op de werkplek en denk eraan: je hebt slechts één kans om een sterke eerste indruk te maken. 

Hoe ziet jouw socialmediamarketingbeleid voor 2019 eruit? Laat het ons weten of kom eens langs voor een babbel.

Socialmediamarketing anno 2019: een gezonde mix van personal, professional en company branding Meer items

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x